Utrechtse artiest zette zijn rauwe emotie en persoonlijke ervaring om in een boodschap om anderen te helpen.
Met zijn nieuwste single ‘Ik Meen Het’ zet Trix een nieuwe stap in zijn muzikale carrière. Zijn kenmerkende emotionele sound is opnieuw te horen, maar de Utrechtse artiest wil met dit nummer een diepere boodschap overbrengen. Samen met GGZ-organisatie Thubble startte hij een campagne om meer bewustzijn te creëren voor mentale gezondheid en escapisme.
Op 26 april bracht Trix, de artiestennaam van Nick Brinkhuijsen, ‘Ik Meen Het’ uit en werd de bijbehorende campagne gelanceerd. De track lag al ruim een jaar klaar, maar Trix dacht er lang over na hoe hij het nummer naar buiten wilde brengen. “Ik worstel zelf al jarenlang met mijn mentale gezondheid en escapisme en ik zag dit ook terugkomen bij mensen in mijn omgeving. Toen ben ik zelf begonnen met het filmen van een campagnevideo met als doel om bewustwording te creëren en mensen aan het denken te zetten over het onderwerp.” De artiest wilde zoveel mogelijk mensen bereiken met de campagne en besefte dat dat niet zou lukken als hij in zijn eentje dit project naar buiten zou brengen. Toevallig kende zijn manager iemand die bij GGZ-organisatie Thubble werkt. “Samen hebben we een mail gestuurd met de eerste campagnevideo en vroegen of ze open stonden voor een samenwerking. Het was een kleine kans, maar Thubble was meteen geïnteresseerd. Toen we voor het eerst afspraken en ik mijn verhaal vertelde, merkten we dat het matchte.”
Trix heeft veel meegemaakt in het verleden waar hij nooit over durfde te praten. Hij vluchtte van zijn emoties door veel te gamen, porno te kijken en later door te gaan blowen. Daar raakte hij verslaafd aan en toen hij ouder was, kwamen daar ook harddrugs bij kijken. Zijn drugsgebruik zette een belangrijk proces in gang, omdat hij onder invloed van drugs wel durfde te praten over zijn trauma’s en emoties. Inmiddels is Trix van zijn verslaving afgekomen en werkt hij aan zijn mentale gezondheid. Door hier muziek over te schrijven en te praten met vrienden zag hij het leven weer zitten. De artiest benadrukt dat het begint met delen, een boodschap die ook veel in de campagne naar voren komt. Nu het hem makkelijker afgaat om te praten over zijn gevoel, wil hij anderen ook motiveren om zich uit te spreken over hun mentale gezondheid.
“Muziek maken heeft mij weer leren praten en leren voelen. Wat ik niet durfde te bespreken op jonge leeftijd, kwam er op een gegeven moment uit via mijn muziek. Door te schrijven kon ik bij mijn gevoel komen en daardoor kon ik groeien als persoon. Als ik huil als ik een verse schrijf, ben ik eigenlijk diep gelukkig omdat ik dan kan huilen. Het heeft een helende werking voor mij.” ‘Ik Meen Het’ schreef Trix toen hij aan zichzelf had toegegeven dat hij in een verslaving zat en zijn oude patronen wilde doorbreken. “Ik stond voor de microfoon met mijn ogen dicht en de tekst kwam gewoon uit me. Dat is echt rauwe emotie.”
‘Ik Meen Het’ is zowel een boodschap aan de luisteraars als aan Trix zelf. “Het was in eerste instantie een message aan mezelf en dat heb ik omgevormd naar een campagne voor iedereen. Ik ben een open boek geworden en wil een eerlijk beeld over mezelf neerzetten. Mijn doel daarmee is om mensen te helpen en het praten over mentale gezondheid te normaliseren. Ik hoef niet rijk te worden met mijn muziek, ik wil iets kunnen toevoegen voor mensen.”
Trix geeft toe dat hij van tevoren onzeker was of er streams zouden komen, totdat hij besefte dat dat voor hem niet heel belangrijk is. Op dit moment is de campagne in zijn ogen zelfs al geslaagd. “Ik doe dit niet voor de streams of om bekend te worden. Ik wil mensen helpen, ik heb een samenwerking met de GGZ, ik ben uitgenodigd voor een podcast, de NOS heeft me geïnterviewd, ik zit hier. En daarnaast heb ik tientallen berichten gekregen van mensen over wat de track voor hen betekent. Wat wil ik nog meer? Ik heb mensen aan het denken gezet met mijn nummer en daardoor is het allang geslaagd.”
Het voeren van campagnes om een diepere boodschap over te brengen is iets wat Trix wil blijven voortzetten. “Ik wil mijn nummers meer gaan vertalen in campagnes, zodat mensen begrijpen waarom ik zeg wat ik zeg. Zonder een campagne kan ik de boodschap minder goed overbrengen. Met een campagne weten mensen hoe ze naar mijn muziek moeten luisteren.” Binnenkort komt zijn nieuwe single ‘Run Away’ uit. Hiervoor is hij momenteel ook een campagne aan het opzetten met videograaf Rik Berger, die ook de video van ‘Ik Meen Het’ heeft gefilmd. Voor ‘Run Away’ werkt Trix niet samen met een organisatie. “Het is veel werk en een grote investering, maar dat is het waard. Ik weet wel dat als ik meer mensen wil bereiken, ik organisaties moet zoeken die achter dezelfde boodschap staan. Hopelijk kan ik voor mijn nieuwe - maar ook oudere - nummers subsidie en een grote organisatie regelen, zodat ik sterke campagnes kan realiseren. Ik zie dit nog enkel als het begin van mijn doel in het leven.”