19 november 2024

Woensdag 17 januari 2024 vond het ministeriële werkbezoek van demissionair minister Conny Helder van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan Thubble plaats. Tijdens het werkbezoek waar ook de Nederlandse GGZ, Menzis en Zilveren Kruis aanwezig waren, deelde Thubble de resultaten van het in eigen huis ontwikkelde on demand behandelmodel. On demand behandeling faciliteert hoogfrequent en intensief contact tussen cliënt en behandelaar in een afgebakende tijdsspanne. Met als resultaat aanzienlijk kortere behandelingen in de specialistische en basis GGZ tegen minimaal dezelfde hoge kwaliteit en cliënttevredenheid.  



 

Met dit model geeft Thubble antwoord op de opdracht van het Integraal Zorgakkoord (IZA) waarin hybride werkvormen 6% van de behandelcapaciteit vrij moeten spelen zodat meer cliënten kunnen worden behandeld met dezelfde behandelcapaciteit dan voor het IZA.

 

Minister Helder: “We moeten tempo maken met de doelstellingen die we hebben gesteld. En ja, het zijn stoere doelstellingen. Ik word erg blij als ik hoor hoe Thubble laat zien hoe de IZA-doelen haalbaar zijn. Door in het werkbezoek te horen van oud-cliënten, hun naasten en behandelaars hoe zij deze andere behandelvorm ervaren, ontstaat het beeld dat we hier een concreet model voorhanden hebben dat zowel voor cliënten als voor de zorg werkt. Thubble heeft daarnaast door het delen van haar resultaten laten zien dat ‘het nieuwe normaal’ al in de praktijk wordt gebracht. Het is mooi dat tijdens het werkbezoek de verbinding is gezocht met het ministerie, de Nederlandse GGZ, verzekeraars en andere belanghebbenden om met elkaar hierover in gesprek te blijven en te werken aan vervolgacties.”

Impact maken

Oud-cliënten vertelden deze middag aan de minister hoe zij het ook spannend vonden om in een korte en afgebakende periode hun behandeling aan te gaan. Zo vertelde Nienke: “Ik wist na mijn intakegesprek precies welke afspraken er in de agenda stonden en wat ik moest doen binnen het aantal sessies dat ik met mijn behandelaar had. Het was heel hard werken, maar het heeft mij wel gebracht dat ik in een korte periode weer grip had op mijn leven. Iets dat ik na eerdere behandelingen niet had.” Diederik vervolgt: “Ik stond bij een andere GGZ instelling op een wachtlijst van 32 weken, wat eigenlijk betekent dat je hele leven on hold staat. Bij Thubble kon ik direct starten. 32 weken wachttijd werd getransformeerd in 24 weken behandeltijd waarin ik mezelf weer heb teruggevonden”. Oud-cliënt Olof vulde tenslotte aan: “Doordat ik aan het werk werd gezet, weet ik nu wat mijn triggers zijn en hoe ik daarmee om moet gaan als ik uit balans dreig te raken. Het contact met mijn behandelaar is altijd heel persoonlijk geweest, ondanks de fysieke afstand tussen ons”.

On demand GGZ verder brengen

Fennie Wiepkema, General Manager, Thubble: “Deze behandelvorm is geschikt voor een grote groep zorgbehoevenden in Nederland zodat meer mensen sneller terecht kunnen voor passende zorg. Het biedt daarmee een structurele oplossing voor de wachttijd in de ggz. Tevens biedt het behandelaars van over de grens de mogelijkheid in Nederland te blijven behandelen en geeft het behandelaars de ruimte om hun work/life balance meer naar eigen behoefte in te richten. Behandelaars die bij ons werken zijn intrinsiek gemotiveerd om on demand behandelen verder te brengen, want ze zien welke impact ze maken in het leven van cliënten. Het was heel fijn om in dit werkbezoek te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Met een actielijst op zak gaan we daarom met onze partners aan de slag om on demand GGZ voor zo veel mogelijk zorgbehoevende beschikbaar te maken.”